• Background Image

    Hoe begin je aan een triatlon?

    15 mei 2019

15 mei 2019

Hoe begin je aan een triatlon?

Time to Tri

23 juni is het zover…dan vindt het Port of Antwerp Triathlon Festival plaats! Een dag boordevol sport en plezier rond het Eilandje, waarbij je kan kiezen tussen 3 verschillende parcours. Één daarvan is de kwart triatlon en net zoals bij de Antwerp 10 miles en Urban Trail, doorkruis je ook tijdens deze wedstrijd de leukste plekken van Antwerpen zoals het trendy Eilandje, de Antwerpse haven, het MAS, het Havenhuis…noem maar op!

Ben jij al ingeschreven? Way to go! Dan is het nu tijd om aan het werk te gaan, want we weten allemaal dat een goede voorbereiding alles is! Hieronder alvast enkele nuttige tips om de kwart triatlon zonder probleem te voltooien.

Knowledge is power

First things first… laten we beginnen met jouw persoonlijke kennis.screening kinesitherapie
Wat is jouw doel, wat zijn jouw sterktes, maar vooral wat zijn jouw zwaktes en waar moet jij aan werken?

Bij de deelname aan een triatlon is het belangrijk om jouw eigen lichaam te leren kennen. Laat daarom jouw lichaam screenen door een physical trainer! Je zal een uitgebreide testbatterij moeten uitvoeren, dit zijn een aantal verschillende fysieke testen die helpen te achterhalen welk jouw zwakke schakels zijn die eventuele blessures zouden kunnen veroorzaken. We noemen dat een functionele screening. Op basis van die screening, zal hij preventieve oefenschema’s opstellen om bepaalde sport specifieke letsels te voorkomen.

Let’s get personal

Steeds meer mensen halen trainingsschema’s van het internet, of nemen het schema van een vriend(in) over. Dit lijkt vaak een makkelijke en veilige oplossing die zekerheid biedt… maar dat schema is niet op jouw lichaam afgestemd. Het kan zijn dat deze persoon beter getraind is op cardiaal vlak, of andere werkuren heeft waardoor zijn trainingsdagen en de recuperatieperiode verschillend is… Het gevolg hiervan zou kunnen zijn dat je jouw lichaam gaat overbelasten, of dat je screening personal trainerbepaalde stappen van je training gaat overslaan door tijdgebrek. Er zijn talrijke redenen waarom je beter geen trainingsschema van een ander overneemt.

Wij raden je aan om voor zo’n wedstrijd je professioneel te laten begeleiden door een physical trainer.

Na de functionele screening zal hij ook een lactaattest afnemen. Een lactaattest is een vorm van een inspanningstest. Dit is een test met een progressieve belasting waarbij de hartslag, snelheid, en lactaat gemeten wordt gedurende een inspanning (loopband/fiets). Hierdoor krijgt hij een goed zicht op je huidige conditie, weet hij waar er aan gewerkt moet worden en kan hij jouw hartslagzones bepalen om zo een op maat gemaakte schema te ontwikkelen, vol met afwisselende en creatieve work-outs!

Prevention is better than cure

Het trainen naar een kwart triatlon is een lastige zaak…De verschillende disciplines vragen veel tijd en energie, waardoor er vaak overbelastingsblessures ontstaan. Bij klachten tijdens het sporten, is het best om sneller advies te winnen bij een sportkinesist om langdurige inactiviteit te voorkomen. Hij zal je klachten analyseren zodat je de juiste verzorging krijgt en tegelijkertijd zal hij je verdere traject en trainingsschema aanpassen indien nodig. Bij zo’n wedstrijd is het belangrijk dat je ondersteund wordt door iemand die begrijpt dat stilzitten geen optie is.

The icing on the cake

Last but not least…Je voeding speelt een cruciale rol tijdens de voorbereiding op de wedstrijd, het eten dat je naar binnen werkt heeft namelijk invloed op hoe energiek je bent.

Bananenbrood

Zo is het bijvoorbeeld goed om de laatste dagen van de training koolhydraatrijk te eten. Ook de eerste uren na je inspanning zijn belangrijk, dit noemen wij de herstelfase. Je hebt op dat moment misschien geen hongergevoel, maar je zal bepaalde stoffen meteen moeten aanvullen om je spieren te laten herstellen. Welke voedingsstoffen je precies nodig hebt, hangt uiteraard af van het type trainingsschema dat je volgt. Op de wedstrijddag zelf is het uiteraard ook van groot belang dat je de juiste voedingsstoffen inneemt zoals snelle koolhydraten via sportrepen of sportgels.

De juiste hoeveelheid hiervan kan je best even afstemmen met een professional. Onze foodcoach, kan jou daarbij helpen! Zij zal samen met jou een evenwichtig eetschema opstellen, zodat jij in staat bent om maximaal te kunnen presteren!

Neem gerust contact op met één van onze kinesisten voor meer informatie.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Email this to someone
CONTACTEER ONS